27 juli 2023

Roliga dagar i Göteborg

Kom fram till Adam sent på kvällen i söndags. Bäddade i soffan där jag sov gott sedan. I måndags gick Adam och jag till matbutiken och handlade. Sedan fixade vi sen lunch, det blev den goda soppan Ängamat och efter soppan pannkakor med jordgubbar och grädde. Gick en promenad efter maten till second-hand-butiken Holmens marknad, vidare upp på Bunkeberget och sedan tillbaka till Adam. På kvällen delade vi på en plocktallrik på Tullen i Gamlestaden. När vi kom hem till Adam igen såg vi näst sista avsnittet av "Kastanjemannen" och sedan var det läggdags. 

I tisdags tog vi spårvagnen till Sjöfartsmuséet. Där fanns mycket att se och vi var där i några timmar.

Efter Sjöfartsmuséet åt vi god pasta-lunch på Café Biscotti i Majorna.

Efter lunch fick vi ny energi och promenerade till Masthuggskyrkan på höga berget med utsikt över nästan hela Göteborg. Först tittade vi på utsikten, sedan gick vi in i den fina kyrkan och tände var sitt ljus.

Vi gick sedan vidare till stadsdelen Haga där vi fikade, lyssnade på gatumusik, tittade i några butiker. Därefter in mot centrum och Nordstan där Adam shoppade på sommar-rean. Sedan spårvagn hem till Adam. Vi fixade kvällsmat och såg sedan sista avsnittet av Kastanjemannen och därefter läggdags.

Igår förmiddag tog vi spårvagnen in mot staden och till Röhsska muséet. Vi började med utställningen om mötet mellan Norden och Östasien. Intressant och allmän-bildande. Sedan åt vi lunch på muséet och fortsatte därefter med resten av muséet med utställning om 1700-talet och nordiskt nutida mode. Mycket varierande alltså.

Efter Röhsska muséet något helt annat. Vi tog bussen ut på Hisingen för att se utställningen "The mystery of Banksy" i Eriksbergshallen. Banksy beskrivs som "förmodligen den mest kända och förmodligen den mest mystiska graffiti-konstnären i världen. Ett geni och konstnär som berör människor och talar till deras själar med sina ibland ironiska, ibland politiska men alltid poetiska verk." Svårt att med ord beskriva utställningen, blev verkligen berörd av budskapet i de olika konstverken.

Åkte sedan buss tillbaka in mot centrum. Adam åkte hem till sig och jag träffade vännen Maria G igen. Vi gick till en restaurang där vi åt och pratade en stund. Efter en heldag i staden kände jag mig ganska "mör", var också lite blöt och frusen denna regniga dag. Maria vinkade av mig vid spårvagnen som tog mig till SKF där jag hoppade av och gick hem till Adam. Hemma hos Adam drack vi te och kollade lite på "Muren". När jag sedan la mig i soffan somnade jag direkt.

På förmiddagen idag tog jag spårvagnen till Centralstationen. Där tog jag ersättningsbuss till Mölndal och i Mölndal väntade Öresundståget som tog mig till Varberg. I Varberg hämtade Lotta och Lo upp mej och vi åkte hem till Vindavägen. Vi åt lunch, jag duschade och bytte kläder. Tog sedan cykeln in till Varberg för att träffa vännen Monica med man Tomas och dotter Lisa. Vi fikade på mysiga Gästis och pratade en stund. Monica med familj hade varit i Vallersvik några dagar, hon hörde av sig för att "boka" en träff med mig idag.

Efter några timmar på Gästis cyklade jag tillbaka till Arwid och familjen på Vindavägen. Då var Lottas föräldrar och Lottas syster med familj där. Arwid hade gjort en massa goda pizzor som vi åt. Det fanns även havskräftor till de som ville ha. Sedan glass och jordgubbar. Jag tog hand om köket sedan och nu ligger jag i min sköna säng och tror att jag kommer sova skönt inatt.

Jag har haft roliga dagar i Göteborg med mycket innehåll, så tacksam över dagarna tillsammans med Adam. Roligt också att träffa vännen Maria G och vännen Monica. Känns härligt nu att vara tillbaka hos Arwid, Lotta, Lo och Tuva.

Ha det så bra alla mina fina blogg-besökare! Stor kram till Er alla från bloggerskan!

Inga kommentarer: