19 juli 2023

Utflykt till Spiseriet och Grimeton

Idag på förmiddagen åkte Arwid, Lotta och barnen iväg till Skåne för att träffa Lottas syster med familj i några dagar. Nu har Adam och jag hand om hus och trädgård =) Vi tog tag i lite trädgårdsprojekt direkt när de hade åkt. Adam fortsatte arbetet med betongplintarna där det ska upp ett plank sedan. Jag klippte bort vissna rosor i den stora klängrosen. Efter trädgårdsarbetet cyklade vi iväg för att äta lunch på Spiseriet och sedan vidare till Grimeton radiostation.

Restaurang Spiseriet finns på Johnssons Gård där det också finns några mysiga butiker och ett café. Här har vi fått vår dryck, jag dricker en alkoholfri äppelcider som får högsta betyg, mycket god och naturlig äppelsmak, lagom söt och lite lagom kolsyrad.

Här är Adam på Spiseriet och här har vi fått in maten med alla goda tillbehör. Vi fick underbart gott surdegsbröd, kimchi, en röra på vita bönor, picklade grönsaker och rotfrukter, färsk potatis. Till detta åt Adam kött och jag åt fisk. Allt smakade ljuvligt gott i supermysig miljö, all personal trevlig och vänlig. Kaffe/te på maten med kaka tog vi i cafeét  Sikta stenugnsbageri som ligger alldeles intill Spiseriet. Mätta och glada satte vi oss på cyklarna igen och styrde mot Grimeton radiostation som är upptagen på UNESCO:s världsarvlista.

Adam hade bokat in oss på en guidad visning i Sändarsalen. Väldigt intressant guidning om den trådlösa telegrafi-förbindelsen med USA i början av 1920-talet. De sex 127 meter höga antenn-tornen står på rad och syns på långt håll.

Tänk att det behövdes en sådan här gigantisk generator för att kunna sända meddelanden på den tiden och den fungerar fortfarande. 

Sedan cyklade vi hemåt, i motvind, men det gick bra ändå, jag har ju elcykel =) Framåt kvällen fixade vi lite mat och åt upp resterna av rabarberpajen. Sedan började vi titta på "Kastanjemannen" på Netflix och sedan blev det läggdags. Fast nu ligger jag i sängen och bloggar och klockan är snart mitt i natten. Jag har verkligen ändrat på min dygnsrytm, vilket är bra.

Hoppas att ni också haft en underbart bra dag =)

Inga kommentarer: