24 mars 2022

Vardags-harmoni

Efter två vaccinations-dagar är jag ledig igen. Väldigt skönt med sovmorgon och frukost i sängen. När jag kom hem efter min jobb-dag igår stod en liten bukett tussilago i vas  på köksbordet.

Stannade kvar en stund i sängen efter frukost och scrollade i appen "Livsstilsverktyget". Tycker det är intressant att läsa och lära mer om hälsa, att må så bra som möjligt, att ta hand om sig på bästa sätt. Man kan ibland tro att hälsa handlar mest om motion, kost och vikt men i "Livsstilsverktyget" läser jag idag att hälsa är så otroligt mycket mer. Man skriver att det numera finns ett vidare synsätt där man ser människan i sin helhet i stället för att exv endast räkna kalorier, antal steg, BMI osv. I upplevelse av hälsa behöver vi även inre harmoni, förundran, mening med livet, andlig styrka och närhet, helhet, hopp och tro enligt WHO. Jag läste vidare om tro, vad menar WHO med det? Inte måste man väl vara med i någon kyrka eller något annat trossamfund för att uppleva hälsa? Nejdå, det handlar inte om det. "Tro som resurs för hälsan handlar om ett öppet förhållningssätt till detta stora, som vi närmar oss i möten med andra, då vi tömmer sinnet på självupptagna tankar och vidgar blicken för det sammanhang vi lever i. Det kan ofta vara det allra enklaste och mest vardagliga." Man skriver också att ordet tro handlar om något som skänker en grundläggande tillit, som bär oss genom livshändelser, sorg och sjukdom, som hjälper oss hantera vardagens upp- och ned-gångar.

Det ska bli spännande och intressant att få ta del av allt som finns i "Livsstilsverktyget", mycket intressant läsning och även möjlighet till egna reflektioner. Jag fick tips om appen "Livsstilsverktyget" i en annan blogg.

Nu är det dags att kliva upp ur sängen och ta tag i dagen =)

Inga kommentarer: