18 augusti 2022

Fokus på bra balans

Via "Livsstilsverktyget" lyssnade jag häromdagen på psykiatern, författaren och radioprataren Ulla-Karin Nyberg, ett samtal som handlade om: att fokusera mer på att fylla det som bär än att avlägsna allt som tynger. En användbar och viktig fråga för att få bättre balans mellan det goda i livet och det livslidande som vi inte alltid kan göra så mycket åt.

När jag  var hos Arwid med familj nyligen fyllde jag verkligen på med sådant som ger mej energi, glädje och kärlek, sådant som bär

Att vara tillsammans med de som betyder allra mest är verkligen det som betyder något, det som ger livet meningsfullt innehåll, d.v.s. det goda i livet.
Samtalet handlade också om vikten att vara medveten om vilka val vi gör i livet och vad det innebär för oss. Är de val jag gör gynnsamma för att fylla på mer av det goda i livet, d.v.s. det jag anser vara meningsfullt och viktigt på riktigt?
Det var intressant att lyssna på samtalet, att bli påmind om att vi själva har möjlighet att välja fylla på mer av det goda i livet i stället för att avlägsna det som tynger. För att göra dessa medvetna val behöver vi fundera över vad vi anser vara det goda i livet, vad som är meningsfullt och ger livet innehåll. Att försöka avlägsna det som tynger innebär att det får mer utrymme i ditt liv på bekostnad av utrymme för det goda i livet.

I samband med svåra upplevelser blir det mer klart och tydligt vad som egentligen är meningsfullt och viktigt. Tror att de flesta då inser hur viktigt det är med goda relationer till de som betyder allra mest och hur oviktigt det är med exv. onödiga konflikter, "tjafs", prylar och överkonsumtion.
När jag ser mig själv på bilden ovan ser jag att blivit lite "tärd" efter allt jag varit med om tidigare denna sommar. Jag ser också mitt lilla barnbarn Lo, hur mysigt vi har när vi gör paj, när vi pratar, när vi är tillsammans, det är verkligen påfyllnad av det goda i livet.
Det var lite tankar och reflektioner från mej. 
Hoppas att ni alla har det bra och att ni är rädda om er själva och varandra.

Inga kommentarer: