07 december 2009

Utveckling och mognad


Var i skogen igår fm då det var solsken. Tyckte att det var kul med en bild på min skugga. Det blir också en bild på skogen i motljus.    

Nu läser jag boken "Vägar till visdom" av Stefan Einhorn. Ibland gillar jag att läsa böcker som kan leda till personlig utveckling. Den här boken har mycket att lära mej. Han skriver bl.a. om att vi alla gör fel ibland, att våra misstag kan ha stor betydelse om de leder till att vi lär oss något av dem. På så sätt kan våra misstag bli till välsignelser i stället för förbannelser. I stället för att skylla ifrån oss på andra kan vi i en konfrontation känna oss tacksamma för att få feedback på hur vårt beteende uppfattas. "Att inse sina egna svagheter och brister är tveklöst en förutsättning för utveckling och mognad." Den här boken går inte att sträckläsa utan jag läser några sidor i taget och låter orden sjunka in.  

2 kommentarer:

S o F sa...

Hallå där!

Blir lite full i skratt, för jag ser att vi tänker rätt lika när det gäller att fota.

Har ännu inte läst någon bok av Stefan E, men tycker att han har en sådan sympatisk framtoning. Så någon gång framöver så får det bli av.

Ha det gott och tack för att du tittar in hos mig! :)

Anne-Lie sa...

Sicka långa spiror du har;-)) Gillar verkligen din motljusbild - grenen i framkanten är så vacker!

Personlig utveckling och reflektion är bra saker för själen-♥-