25 juli 2021

Allt har sin tid

I eftermiddag var jag och hälsade på mamma Vera på Trygghetsboendet. Jag hade med mej rabarber- och jordgubbspaj, vaniljsås och kaffe, även en blombukett från trädgården. Jag bytte batterier i hennes hörapparater och sedan gick det riktigt bra att prata med varandra. Vi tittar ofta i gamla fotoalbum och pratar om hur det var förr. Jag såg ett foto på mamma Vera i trädgården där de bodde tidigare, i villan på Eldslösa. Jag frågade om hon längtade tillbaka till den tiden. - Nej. det gör jag inte, sa mamma Vera. Allt har sin tid. Jag har haft ett bra liv men jag längtar inte tillbaka.

Det fick mej att fundera på hur jag vill se tillbaka på mitt liv när jag är 95½ år, om jag får leva så länge. Även om mitt liv inte blev exakt så som jag hade tänkt kommer jag se tillbaka på mitt liv som ett bra liv. Att jag hade det väldigt bra, att jag hade allt jag behövde och var tacksam för det, att jag gjorde det bästa av mitt liv utifrån mina förutsättningar, att jag inte var missnöjd, sur, bitter och gnällig utan i det stora hela glad och tacksam =) Att ha ett bra liv handlar inte om hur mycket pengar och prylar man har, hur mycket man kan shoppa, resa och leva i lyx. Nej, för mej handlar ett bra liv om något helt annat, bl.a. goda relationer, glädje, kärlek, närhet och tacksamhet. Ett bra liv är inte heller något man får serverat, man får faktiskt jobba lite själv ;) Ja, detta går säkert att vidareutveckla ytterligare...  kanske i ett annat blogginlägg. 
På torsdag kväll anländer en långväga gäst som jag kanske inte kommer träffa så mycket eftersom jag jobbar. Sambo J är verkligen glad över detta, det var längesedan han träffade sin "USA-son".

I morgon är min sista lediga dag för den här gången, från och med tisdag är det jobb som gäller. Vi åker till grannstaden i morgon och kollar på konst i en kyrka, köper te och lunchar i Tropikhus sedan vidare mot andra utflyktsmål innan dagen är slut.

Önskar Er alla en superfin vecka! Kramkram!

Inga kommentarer: