14 juli 2021

Sommarkväll

Igår kväll tog jag bilen till vännen Maria för en kvällspromenad. Bilen visade utomhus-temperatur på 26 grader trots att klockan var omkring 19.00. I stället för att gå långa rundan på vägen i gassande kvälls-sol gick vi en kortare promenad i skogen i skugga tillsammans med alla myggorna ;) Efter förmiddagens skyfall var det en frisk och intensiv grönska i skogen. Tog en bild på bäcken som vi passerade, man ser den knappt pga all grönska omkring. 

När vi kom tillbaka drack vi var sitt glas vatten på Marias altan. Vi satt och pratade länge och njöt av den underbart fina sommarkvällen. Naturen tar vid där Marias trädgård slutar, så vacker och rofyllt.
När jag åkte hem från Maria stannade jag bilen vid en rastplats intill vägen "32:an". Gick en sedan en kort bit på den ganska hårt trafikerade 32:an... 
och sedan in på den lilla vägen mot Hulterstad gård. Mitt mål var Hulterstadbron över Svartån för att ta några bilder.
Hulterstadbron är en gammal träbro över Svartån. Utmed vägen är en allé fram till gården Hulterstad som har ägts av familjen Ehrenkrona sedan slutet av 1700-talet. Nuvarande ägaren Carl-Erik Ehrenkrona är den sjunde generationen läser jag på sidan "340 år med släkten Ehrenkrona".
Här är Svartån spegelblank och alldeles stilla denna underbart fina, ljumma sommarkväll. Här är klockan omkring 21. 
Denna bild och bilden ovan är Svartån söderut. Svartån rinner från Nässjö-trakten via Tranås ut i sjön Sommen, sedan vidare upp mot Boxholm, Mjölby, Sya och vidare ut i sjön Roxen.
Denna och nästa bild är Svartån åt andra hållet d.v.s. norrut. Så fint det var att stå på den gamla träbron och njuta av utsikten som nästan var övermäktigt vacker. Så glad att jag stannade här på vägen när jag åkte hem från Maria.
Kändes som jag kunde stanna hur länge som helst och bara fortsätta njuta och beundra utsikten men... efter allt vatten jag druckit hos Maria kände jag att det var bäst att åka hemåt ändå... 
Vägen tillbaka till bilen, genom allén i sommarkvälls-sol innan jag kom ut på 32:an. Vilken fin grönska och vilket fint, mjukt sol-ljus.
Sedan en liten kort promenad på väg 32 innan jag kom tillbaka till bilen och åkte hem.
I morse åt vi frukost ute på altanen, en sval och skön sommar-morgon. Därefter ett yogapass i trädgården i skuggan. Så skönt med lite yoga och meditation, det var faktiskt ganska längesedan men min kropp och själ har längtat efter det. Resten av dagen kommer att bli en riktigt varm dag... Framåt kvällen, när det är svalare går det att vara ute igen =)
Hoppas att ni alla har en fin sommar!

Inga kommentarer: