24 juli 2021

Strand och sommarlunch

Vi åkte hemifrån vid 11-tiden idag och körde mot Ellen Keys Strand. Där har vi varit många gånger tidigare men aldrig varit inne i huset. Men... idag hade vi bokat guidad visning kl. 12.00. Guiden Ingela Bendt (uppvuxen i Mjölby) berättade och visade oss runt i huset i c:a en timma. Det var fantastiskt fint och intressant att få se Strand på insidan men man fick tyvärr inte ta bilder inomhus.

Den här bilden är tagen från balkongen på andra våningen, platsen kallas "Solbadet". Vilken utsikt! En fantastiskt underbart fin plats intill Vätterns strand. Jag förstår att Ellen Key valde just den  här platsen till sitt fina hem Strand.

Trappan från entrédörren ned till "uteplatsen" som ligger precis intill Vätterns klara fina vatten. Vackra rosor växer intill trappan.

Ellen Key (1849 - 1926) var en världsberömd författare, pedagog, fredsivrare, kvinnosakskämpe och visionär. Hon blev tidigt opinionsbildare i frågor om bl.a. kvinnors rättigheter, undervisningsfrågor och sociala frågor. Hon blev både hyllad och kritiserad för sina åsikter. Texten har jag hämtat från hemsidan Ellen Keys Strand.

Efter den intressanta och fina guidade visningen på Strand åkte vi till Ombergs Turisthotell för att äta lunch. Här är utsikt från hotellets terass där vi satt vi satt en stund före maten.

Vi hade bokat tre-rätters-lunch kl. 13.30, vi blev visade till bordet som var fint dukat. Glömde ta bild på förrätten men tog en bild på de små fina surdegsbröden som vi åt då vi väntade på maten. Menyn är fast men man får välja fisk eller kött till huvudrätt. Till förrätt fick vi "Bakat ägg från Alvastra med kantareller, kräftskum och dill". Helt ljuvligt välsmakande!

Till huvudrätt åt jag Vätternöring med grillad gurka, persiljekräm, löjrom och färskpotatis. Det är svårt att med ord beskriva hur god och perfekt vällagad maten är. Det är en helt ljuvlig upplevelse att få äta denna fina matträtt och känna smakerna som är perfekt anpassade.

Sambo åt ryggbiff med oxkind, sommarlökar, potatispuré och rödvinssky till huvudrätt. Han var nöjd och belåten, mört och fint kött.

Och så kommer vi till grande finale med Rabarber från Väversunda med kardemummabavaroise, glass på brynt smör och pistagenötter. Så gott! Jag saknar ord för detta mästerverk! Denna glass är den godaste glass jag någonsin ätit. Kanske tycker man att glass på brynt smör inte verkar aptitligt men... då får man tänka om. Desserten var en upplevelse utöver det vanliga, ett mästerverkI glaset har jag Äppelmust från Särtshöga Vingård. Äppelmust är en favorit sedan jag barn, den här var nog den godaste av alla jag druckit.

HÄR kommer du till Ombergs Turisthotells hemsida.

Vilken härlig dag med guidad visning på Strand och sedan lunch på Ombergs Turisthotell denna fina varma och soliga sommardag! Så glad över att jag fått uppleva allt det här fina idag.

När vi satt och åt och njöt av dagen idag kom vi på att vi firade avslut på min sista sommarsemester. Vi firade inte att min semester är slut utan vi firade min absolut sista sommarsemester. Nästa sommar har jag ingen semester, då är jag långledig resten av mitt liv. Det känns lite stort och högtidligt att jag nu har haft min sista sommarsemester. Tänk vad många somrar som passerat genom åren, alla härliga lediga sommardagar och alla fina sommardagar man varit på jobbet... Ja, det ska bli skönt att slippa jobbet på sommaren i framtiden, underbart skönt.

Hoppas att ni alla får en fortsatt fin sommarhelg!

Inga kommentarer: