10 oktober 2023

Dagens promenad

Har uppdaterat gårdagens blogg-inlägg, har lagt till några bilder och rättat stavfel. 

I dagens blogg-inlägg får ni följa med på förmiddagens motions-runda, om ni vill. När jag går hemifrån tar det ungefär tre minuter att komma till Hästhagaberget. Här är vägen upp på berget.

Passerar många bänkar utmed promenad-slingan. Bra att kunna slå sig ner om man behöver vila eller om man bara vill sitta och beundra utsikten.

Det finns mycket vacker utsikt att beundra
Här börjar man gå ned från berget. Havet till vänster i bild är stora Apelviken, husen till höger är Varbergs Kusthotell.

En liten blåklocka tillsammans med ljung ser ut att njuta av oktober-solen.

Nu är det nerförsbacke mot hav och strand.

Innan man kommer fram till havet måste man gå under järnvägen. 

När jag kom fram till havet gick jag förbi Varbergs Kusthotell och vidare upp mot området vid Subbe Fyr. Har tidigare försökt hitta vägen upp till fyren men inte lyckats, förrän idag =)

Nu har jag äntligen varit framme vid fyren. När man väl hittar rätt väg är det inte så krångligt som jag trodde från början. Man ser att fyren utsatts för hårt väder under lång tid. Tycker den är snyggt sliten och åldrad med värdighet.

Vacker utsikt uppe vid fyren

Efter Subbe Fyr gick jag tillbaka mot Varbergs Kusthotell och stranden Lilla Apelviken.
Havet var ganska lugnt och stillsamt idag.

Går vidare upp på strandpromenaden utmed havet, rundar Varbergs fästning, som syns på bilden, och sedan tillbaka.

Vid Fästningsbadet zoomar jag in Skrivare-klippan och tar en bild mellan klipp-blocken.
Här är platsen som kallas Ankaret men egentligen heter badplatsen här "Djupa dräkt". Jag fortsätter strandpromenaden hemåt, sedan tillbaka över Hästhagaberget.
Här är jag på väg ned från Hästhagaberget och är snart hemma hos mej. Husen på bild ligger på samma område som "mitt" hus.

Det var dagens motionsrunda, c:a 12500 steg och 94 bilder. Tur att jag gick på förmiddagen för nu regnar det här.

Ha det bra allesammans!

Inga kommentarer: