25 oktober 2023

Promenad och hemma hos mej

Idag gick jag ut i regnet genom Varbergs gator och torg. Jag behövde gå till biblioteket och lämna tillbaka en bok jag läst ut. Gick sedan till bokhandeln och bytte bok i bokklubben "Läslustan".

Jag tog några bilder när jag promenerade genom fina Varberg.

Passerade många små fina butiker bl.a. den fina blomsterbutiken "La Fleur".

Kolla stenläggningen framför entrén till butiken! Passar bra till butiken "La Fleur".
Jag passerade den här underbara arga tanten med handväskan i högsta hugg. Skulpturen "Med handväskan som vapen" är privatägd och finns i en trädgård i Varberg. Det finns tydligen många åsikter om skulpturen men den tilltalar mej på ett positivt sätt. Älskar när människor vågar visa mod och civilkurage.
I Varberg ser man väldigt många stora och pampiga hus. Det här är Heijlska villan med torn, burspråk, balkonger. Numera verkar det vara kontor i villan.
Nu är jag framme vid mitt hus i den fina gula färgen. Mitt område i Varberg heter Hästhaga och finns i södra delen av Varberg. Här finns både hyres- och bostads-rätter, vanliga villor och ju närmare havet man kommer ju mer exklusiva ser villorna ut.
Här har vi väderkvarnen på gården utanför mej, den har ni sett förut här i bloggen. Jag gillar väderkvarnen, den pryder sin plats på gården mellan husen. 
Här är entrén in till mej. Nu är jag hemma igen efter en skön promenad.
Här är trappuppgången med min dörr rakt fram. Det är välskött, ordning och reda i husen och på gårdarna, dessutom tyst och lugnt.
 

När man öppnar min dörr och går in ser det ut så här. Till vänster finns vardagsrummet, rakt fram ligger köket och till höger hall och sovrum.

Precis innanför dörren står det här lilla bordet som tidigare stod i hallen i Carlslunds-huset.
Två bilder på samma motiv ser jag nu, men lite olika fokus på skärpan i bilden.
Är så glad över att bägge soffor fick plats i vardagsrummet. Utanför vardagsrummet är den inglasade balkongen i västerläge. Ska bli kul att inreda lite fint där sedan, odla och plantera när det blir vår och sommar. Det kommer bli som ett extra rum.

Det var lite från dagens promenad och hur har jag har det hemma hos mej. 
Jag förundras själv över att det gått så otroligt smidigt att flytta hit. Det är ju ändå en väldigt stor omställning i livet jag varit med om. Men... jag älskar mitt nya hem, det är så skönt att bo på lite mindre yta, från 157 kvm till 54 kvm, tror det var jättebra att jag i somras landade i mitt sommarboende på 10 kvm.

I morgon ska jag upp jätte-tidigt. Ska vara hos Arwid och barnen redan vid 7-tiden. Nu blir det så att jag kommer vara hemma hos dem med barnen i morgon, Tuva är lite hostig och kan inte vara på förskolan. Arwid ska iväg på en resa och Lotta är i Göteborg på sin barnmorske-utbildning. Så mysigt att vara med Lo och Tuva och så härligt det känns att kunna hjälpa till.

Nu vet ni hur jag har det! Hoppas att alla ni därute också har det bra!

Kram till Er alla!

Inga kommentarer: