24 oktober 2023

Tång-konst på sandstrand

Jag tog blogg-ledigt några dagar men nu är jag tillbaka. I söndags eftermiddag var jag hos Arwid, Lotta, Lo och Tuva. Arwid fixade en grej på min cykel för att jag ska kunna dra cykel-kärran med Lo och Tuva, med min cykel. Jag hade med fika, både köpt och hembakat. Mysigt att vara tillsammans, sitta och prata, leka med Lo och Tuva.
Igår var jag väl mest hemma, hade tvättdag på förmiddagen, motionsrunda efter lunch. På kvällen såg jag ett danskt program på SVT "Nära Döden". Sju personer som varit nära döden berättade om vad det hade lärt dem, hur upplevelsen förändrat deras syn på livet. De delar med sig av sina lärdomar och vad de anser vara viktigt att veta innan man dör. Ett program som alla borde se, tycker jag.

Alla dessa sju personer var överens om att det som är viktigast i livet är familjen. Nära relationer med familj och vänner betyder allt.

Efter att man varit nära döden upplevde personerna att de stannade upp, tittade på sina prioriteringar och olika val i livet. De upplevde att de tog ett större ansvar för den tid man fått och vad som verkligen är viktigt i livet.

De tog också upp att de blivit mer närvarande och mer medvetna om att små saker betyder mycket. Viktigt att inte slösa bort livet, varenda dag ska kännas meningsfull. Någon av dem sa - Njut varje dag, man vet ingenting om morgondagen!

Ett viktigt och intressant program som alla borde se. Viktiga frågor tas upp som vi alla behöver fundera över. Jag själv har tack och lov aldrig varit nära döden, däremot har jag levt bredvid den under en period i mitt liv.

På dagens motionsrunda stannade jag till vid stranden och såg hur vackert olika sorters tång låg i sanden. Små konstverk som naturen själv har skapat. 
I eftermiddag tar jag cykeln till Varbergs sjukhus för att hämta ut mitt SIHTS-kort. Det måste jag ha för att kunna jobba.

Som vanligt hoppas jag att alla ni därute har det bra! Om ni är intresserade av livets stora frågor, om vad som är viktigt på riktigt, då rekommenderar jag programmet "Nära Döden" på SVT. Det är inte alls så tungt som det kanske låter, tvärtom, det är ett fint och vackert program.

Kram till Er alla från Kerstin

Inga kommentarer: