17 oktober 2023

Varberg och Ringhals

Kom ut på ganska tidig motions-runda idag. Här är väderkvarnen på gården utanför mitt hus. Jag har googlat och läst att kvarnen byggdes 1885 och var i drift fram till 1945. Den är staden Varbergs enda bevarade väderkvarn. Den är åttakantig och har fyra våningar. Om jag förstått rätt är kvarnen numera inredd till bostad, det lyser i fönstren på kvällarna.
Åt andra hållet ser man "mitt" hus till vänster. Jag bor i ingången längst bort d.v.s. 28A. Huset är byggt 1963, är välskött, fint och mysigt. Jag känner mej hemma här nu, trivs och älskar mitt nya hem.
Här kommer några bilder från min motionsrunda. Gick som vanligt över Hästhagaberget, strandpromenaden osv. 
Tog inga bilder på havet idag, det finns ju så mycket annat fint att se, också.
 
Gick en liten runda i Societetsparken när jag passerade. Det här huset som är enormt stort och pampigt (fick inte plats på bild) heter Societetshuset och byggdes 1883 i morisk stil (jag har googlat). 
I Societetsparken blommar fortfarande några vackra rosor. 

Från början anlades parken för kurortens badgäster i slutet av 1800-talet och då var parken inhägnad. 

En underbart vacker liten skönhet i Societetsparken. Jag fick en vacker och härlig motionsrunda idag, igen.

Detta kom  med posten idag, sådant som är bra att ha vid en ev. kärnkraftsolycka i Ringhals, som kan leda till utsläpp av radioaktiva ämnen. En informations-broschyr med mycket bra och tydlig information och 10 st jodtabletter som hindrar sköldkörteln att ta upp radioaktivt jod.
Alla som bor inom 25 km från kärnkraftverket kommer få en varningsmottagare. Man uppmanas också ha en viss hemberedskap med vatten, mat, värme och möjlighet att ta del av nyheter och information.

Det var allt för idag, denna soliga fina oktoberdag!

Ha det bra alla ni därute och ta hand om Er!

Inga kommentarer: