30 juni 2024

Intressant läsning om att följa sin dröm

Vilken tur med vädret när  jag hade besök. Idag är det regn och inneväder och vad passar bättre än a cup of tea och lite british crime att titta på. Man får anpassa sig efter vädret, helt enkelt =)
 

Läste nyss i Göteborgs-posten en artikel med rubriken "Forskaren: då ska du förändra ditt liv". En forskare inom psykologi reder ut när det är dags att ta drömmen om en förändring på allvar. Man skriver att undersökningar visar att människor ångrar att man inte följt sina drömmar eller att man lyssnat för mycket på omgivningen. Det finns såklart alltid risker med att hoppa in i det okända, vad som helst kan ju hända. Men... enligt forskaren är det där den verkliga udden av livet finns. Om tanken på förändring dyker upp flera gånger, i många olika situationer, kan det vara dags att utforska drömmen vidare.
Den vanligaste tiden då människor väljer att göra de stora förändringarna i sitt liv är efter omvälvande händelser exv en närståendes bortgång.
Man skriver också att om du är öppen för nya upplevelser och vill ha omväxling i tillvaron är det större sannolikhet att du gör de stora förändringarna.

Håller med om vartenda ord i artikeln. Jag är så tacksam och glad över att jag är där jag är nu. Att bo närmare mina barn har jag längtat efter och drömt om i en väldig massa år. Efter en omvälvande upplevelse i mitt liv föll det sig naturligt att ta steget och följa min dröm. Så tacksam över att jag gjorde det, att jag vågade. Hade jag fegat ur och bott kvar i Mjölby hade jag ångrat det varenda dag i resten av mitt liv. Hu vad hemskt!

Om man ska sammanfatta allt detta så är mitt råd: Följ din dröm och gör det nu!

Kram från Kerstin 💚

Inga kommentarer: