22 september 2024

Dagarnas innehåll och gamla minnen

Redan söndag, dagarna och veckorna bara försvinner. Men... vilket underbart väder med sol och värme. Ibland känns det nästan onormalt med denna värme i slutet av september.

I fredags eftermiddag cyklade jag till Arwid, Lotta, Lo och Tuva. Jag hade köpt med lite fikabröd från staden. Vi satt ute och fikade på altanen och så här fint hade Lotta börjat duka när jag kom.

Arwid jobbade hemifrån och tog lite rast för att fika med oss. Efter en mysig fikastund rensade jag några rabatter i deras trädgård. Först var Lo med en stund och rensade  sedan kom Tuva och hjälpte till. Det blev superfint i rabatterna och jag njöt för fullt av trädgårdsarbete och att vara tillsammans. När det började bli kväll cyklade jag hem till mej. Vilken mysig eftermiddag!

Igår (lördag) städade jag mitt hem på förmiddagen, lite extra noggrann städning.

På eftermiddagen var jag på stranden en stund. Det var så helt otroligt varmt att jag packade ihop mina grejer och gick upp på berget i stället, för att få lite svalka.

Idag har jag gått min vanliga motionsrunda. Efter lunch gick jag ner i mitt källar-förråd och gick igenom innehållet i mina stora plastsäckar. När jag flyttade från Carlslund packade jag alla textilier i stora plastsäckar och jag har inte riktigt haft koll på vad de innehåller. Packade upp några handdukar, örngott och dukar som kanske kan vara bra att ha. Lite ska kastas men det mesta får vara kvar i säckarna, ett tag till...

I en av plastsäckarna hittade jag min Skedevi-dräkt. Jag packade upp den och tog med den upp till lägenheten, får förvara den i en garderob i stället för att ligga ihopvikt i en plastsäck i källaren. Har använt den bara en gång, när jag tog sjuksköterske-examen år 1982. Lite sorgligt att detta fina hantverk inte använts mer. Den var ju en fin present av mina föräldrar och det är min moster som sytt den.

Kul ändå att detta enda tillfälle förevigats på bild. Det är min äldsta syrra bredvid mej.
Mor Vera och jag lika fina i våra Skedevi-dräkter på min examens-dag.

Ja, det var lite gamla minnen som kom upp när jag hittade min folkdräkt nerpackad i källaren. 

Nu längtar jag ut till sol och hav. Väntar på att mitt cykelbatteri ska ladda klart innan jag kan ge mig iväg.

Hälsningar och kram från Kerstin 🌻🌻🌻

Inga kommentarer: