25 oktober 2008

Stressa av - lev i nuet

STRESSA AV - LEV I NUET
Det är en av rubrikerna i dagens tidning. En helsida om Mindfulness. Det är tydligen det som gäller nu. Man skriver om vikten av att inte skjuta upp att leva. Skjuter man upp möjligheten till att må bra och koppla av finns det till slut ingen glädje kvar. Tänkvärda ord, tycker jag.
"Det som ligger bakom oss och det som ligger framför oss är småsaker jämfört med det som ligger inom oss" av Jon Kabat Zinn.
Man skriver också att Mindfulness eller medveten närvaro går ut på att granska vem man är, komma i kontakt med nuet och leva i harmoni med sig själv och världen genom att öka medvetenheten om det som sker inom och runtomkring en själv.
Vi utför ofta våra sysslor med den så kallade autopiloten påkopplad och då är vi inte riktigt medvetna om vad vi känner. gör eller tänker i nuet.
Allt det här har jag läst i Östgöta Correspondenten idag. Finns säkert att läsa på http://www.corren.se/ också.
Idag tänker jag på Ar som testar sina kunskaper genom att göra högskoleprovet för första gången. Jag tänker på Ad som har en ledig helg.
Hela helgen ligger framför mej, det är vackert väder och jag får träffa mina barn i morgon. Vad gött!

1 kommentar:

Lallis - liv och leverne sa...

Jaaaaa; älskar det tänket.
Försöker leva så mycket med Mindfulness som jag bara kan.
ha en riktigt härlig lördag.
Kram Lallis