18 september 2023

Helgen och början på en ny vecka

Oj, vilken härlig helg jag haft! Härlig, rolig, mysig och effektiv! 

I fredags kväll vid 18-tiden kom Adam med tåget från Göteborg till Varberg. Jag mötte honom vid stationen och vi gick hem till mej. Jag fixade det sista med maten, som jag hade förberett innan, och sedan åt vi "Laxfilé i ugn med citron", kokt potatis, sallad, romsås som bestod av lite hackad rödlök, dill, röd tångkaviar och lätt-cremefraiche. Därefter te på maten och kaka. Lite senare på kvällen lånade Adam min cykel och cyklade hem till Arwid med familj och flyttade in i gäststugan på tomten (där jag bodde i somras).

I lördags kom alla hit hem till mej på lunch. Då hade jag fixat morots- och halloumibiffar med klyftpotatis, tsatsiki och en sallad. Efter lunchen kaffe på maten och kaka. Sedan fick jag hjälp med balkong-golvet. Det var Adam som la ut nästan allt golv, han fick även såga några bitar för att de skulle passa.

Bilden ovan och nedan är tagna av Adam. 

Arwid satte upp gardinstången, som jag fått av Arwid och Lotta, i vardagsrummet. Han satte också upp några tavlor i vardagsrummet. Så bra när Arwid och Lotta kommer med tips och råd om vilka tavlor som passar var. Lo lekte med min gamla Barbie och Skipper, Tuva lekte med några andra leksaker som jag har här.

På kvällen åt vi middag allesammans hos Arwid, Lotta, Lo och Tuva. Då åt vi ljuvligt god kantarellpasta och lite senare på kvällen kex och ost. Framåt 22-tiden cyklade jag hem till mej.

I söndags förmiddag var det dags för en cykeltur igen till Adam, Arwid, Lotta, Lo och Tuva. Därifrån cyklade vi allesammans till Vareborgs Bärodling för att njuta av deras "Brunch-bricka". Det var precis lika gott som det ser ut 🍓🍓🍓 ja, kanske ännu godare.

Efter den goda brunchen var vi en stund på den fina lekplatsen, som har ett mysigt jordgubbscafé för barn. 
Här kan man beställa en massa härliga låtsas-godsaker.
Alldeles intill lekplatsen var det självplock av majs och även av dahlior (som inte syns på bild).

På eftermiddagen var vi hemma hos Arwid och familjen. Jag läste Bamse för Lo på en filt i solen på gräsmattan. Lite senare kom Lottas föräldrar och då drack vi kaffe i trädgården. Sedan var det dags för mej att cykla hemåt. Framåt kvällen tog Adam tåget hem till sig i Göteborg.

På kvällen satt jag på min balkong i solen med lite kvälls-fika och invigde det nya fina balkong-golvet. Så fint det blev, nu trivs jag på min balkong. 

Ja, det var den helgen, som gick alldeles för fort!

I morse satt jag här, åt min frukost och...

... bestämde mig för att sätta upp gardinerna i vardags-rummet. Men... gardinerna från Carlslunds-huset är alldeles för korta och måste läggas ner så mycket som går.

Jag hämtade symaskinen i källarförrådet, sprättade upp fållen på bägge gardiner, sydde ny fåll, sedan strykning och upphängning. Voilà!

Tycker jätte-mycket om mitt vardagsrum, känns lite mer hemtrevligt och mysigt här. Det syns inte på bild men bäde soffor och matbord med sex stolar får plats i vardagsrummet och det är jag ju van med sedan tidigare.

För ett tag sedan beställde jag plissé-gardiner från "Svalahem" i Varberg till fönstren här. Idag ringde en man och meddelade att det blir montering i morgon bitti kl. 08.00.

Det var allt för idag!

Ha en fin vecka allesammans! 

Inga kommentarer: