10 augusti 2024

Ljung, strand och hav

Igår kväll, när det hade slutat regna, gick jag ut på en promenad mot havet. Det är så vackert på Hästhagaberget med all ljung som blommar. Det blir extra fint i det mjuka kvällsljuset.

Här är bänken på bergets högsta punkt med obeskrivligt vacker utsikt åt alla håll.

Här är jag vid en annan utsiktsplats på berget och ser ut över havet mot Subbe Fyr. Det var kraftiga vindar igår, höga vågor och ett brusande hav. Mäktigt!

Här är jag på Kåsa-stranden där jag gick barfota i vågorna i strandkanten. Havet kändes ljummet och skönt.

På föreläsningen i torsdags kväll fick jag veta varför stranden heter Kåsa. När det var kustsanatorium för de tuberkulossjuka här hette anläggningen Kust-Sanatoriet Apelviken och förkortades KSA, KSA blev alltså Kåsa.

När det är kraftigt blåst och vågorna skvätter upp på land blir det som ett saltdis i luften. 

När jag går hem över berget ser det ut så här, med utsikt över Varberg, min stad.

Det kan fortfarande kännas overkligt att jag kan ta en kvällspromenad till stranden och gå barfota i havet, det känns fortfarande som en dröm. Så otroligt tacksam över att det är på riktigt, att jag bor just här.

Idag har jag grattat Adam på namnsdagen, det är Lars som har namnsdag idag och Adam har Lars som andranamn efter sin farfar. Har städat och fixat lite här hemma. Hade tänkt ett besök i Varberg city men vädret är väldigt ostadigt, ibland soligt och fint och sedan plötsligt åska och skyfall. Kanske kommer jag ut ändå innan dagen är slut =)

Ha en fortsatt fin lördag! 

Kram från bloggerskan 💜 

Inga kommentarer: