18 augusti 2024

Lördag i skogen och i "Läjet"

Igår förmiddag åkte vi iväg till skogen för att plocka kantareller. Det var Arwid, Lotta, Lo, Tuva, Lottas mamma och pappa och jag som gav oss ut i skogarna. Till en början lite klent resultat men sedan hittade Arwid och Lotta en massa bra svampställen.

Lo var jättebra på att hitta både kantareller och små grodbarn. Här håller hon en liten groda i handen. Tuva fick sitta i bärstol när vi var i skogen.

Härligt att vara i skogen! Jag såg bara en mygga och inte en enda fluga. 

Efter lunchpaus med egna lunchmackor, åkte vi ytterligare en bit in i skogen. Vilken vacker skog, här i skogen rann det också en liten porlande bäck.

Det fanns massor av små grodor även i denna skog.

Lo höll i tre små grodor samtidigt

Ja, det finns mycket att se och upptäcka i skogen.

När vi kom tillbaka satt Lo och jag ute i trädgården och rensade svamparna. Det blev nästan 700 g kantareller. När svampen var rensad gjorde Arwid och Lottas pappa middag till oss och det blev en ljuvligt god kantarellpasta. Middagen serverades sedan i uterummet. Till dessert blev det färska jordgubbar med grädde.  

Efter maten cyklade jag och Lottas föräldrar utmed havet och hem.

Vilken härlig och mysig dag och kväll!


Idag, framåt eftermiddagen, är jag tillsammans med Arwid och familjen bjuden hem till Lottas föräldrar i deras Varbergs-hus.

Så bra jag har det =)

Inga kommentarer: