22 augusti 2024

Sensommarkväll vid fästningen

Ny dag med nya möjligheter! Visst är det härligt =)

Skönt att vakna frisk till en ny dag, börja med morgonkaffe och sedan frukost. Hade tänkt gå ut på motionspromenad men det regnar så jag hamnade här i bloggen istället.

Igår eftermiddag upphörde regnet och solen kom fram =) Jag städade min balkong och sedan blev det en cykeltur till fästningen framåt kvällen.

Här är ingången till "Fästningsterassen", restaurangen med helt fantastiskt läge, med hela havet som utsikt. På lördag kommer mellansyrran med man och då ska vi äta här. Har aldrig varit här förut så det blir spännande och kul.

Det är verkligen historisk mark här vid fästningen. Enligt Wikipedia uppfördes en borg här redan i slutet av 1200-talet. Sedan har borgen byggts ut till en fästning. Under 1800-talet  fram till 1931 var fästningen ett fängelse.
Det är så vackert att gå omkring här vid fästningen. Förutom att känna historiens vingslag kan man beundra den fantastiskt fina utsikten över både hav och land.
Härifrån ser jag ända hem till mej =)

Har markerat mitt hus med det blå strecket. Ser ni?

Gamla kanoner finns kvar och man får akta sig för stupet ned mot vallgraven.

Här uppifrån ser jag vackra strandpromenaden, där jag brukar gå mina motionsrundor.
Här har jag zoomat in ståtliga Subbe Fyr.

Vackra gräsbeklädda murar, i solens kvällsljus.

Det var en fin utflykt till Varbergs fästning igår kväll!

Nu när jag suttit här och bloggat har det slutat regna, kanske kommer jag ut på en motionsrunda ändå.

På lördag kommer mellansyrran med man till Varberg. Vi ska äta på Fästningsterassen som sagt. Kanske blir det även en runda på Varbergs Torg, kanske ett bad, vi får se.

Nästa lördag blir det en tur till Göteborg för att träffa Adam, luncha på stan och gå på foto-utställning.

Inga kommentarer: